
Jak vyrovnám karavan? Mohu k vyrovnání použít zvedáky? A jak zvednu karavan, pokud je delší doba nečinnosti? To jsou tři nejčastější otázky (a nejen ty) mezi začátečníky v karavaningu – a téma, o kterém kolují nebezpečné mylné představy. Na rovném povrchu se obvykle stačí starat pouze o zajištění stability. Pokud je však terén mírně nerovný, budete ho muset vyrovnat. Vysvětlíme vám, jak to udělat správně a čemu se rozhodně vyhnout.
ZÁKLADNÍ ZNALOSTI: Přehled různých systémů podpory karavanů
MECHANICKÉ PODPĚRY
Karavany jsou obvykle vybaveny čtyřmi mechanickými zvedáky, nazývanými také zásuvné zvedáky, které se nacházejí v rozích karavanu a ručně se otáčejí nahoru a dolů. Proto se často označují jako klikové zvedáky. Tyto zvedací systémy jsou k dispozici v různých verzích a nosnostech pro všechny podvozky karavanů a obvykle je lze snadno vyměnit nebo dovybavit.

K vysouvání a zasouvání podpěr karavanu se používá klika, která je konstruována podobně jako klika markýzy a používá se stejným způsobem.
Někdy můžete také vidět táborníky, kteří používají akumulátorový šroubovák k práci na podpěrách. Tato "líná alternativa" (kterou mimochodem také používáme) se na první pohled zdá velmi lákavá, ale má svá rizika: Pokud například použijete akumulátorový šroubovák na příliš vysoký výkon, může to poškodit závit, objímku šroubu nebo dokonce karoserii. Výrobci podvozků a podpěr, jako je AL-KO, proto tuto techniku nedoporučují.
Thimo Boehm, poradce zákaznického servisu ve společnosti AL-KO Fahrzeugtechnik , před tím výslovně varuje: "Často se setkáváme s vážnými poškozeními, jako jsou ohnutí podpěr nebo dokonce podvozku, která byla zjevně způsobena akumulátorovým šroubovákem. To je nejen nepříjemné, ale může to být i velmi drahé, protože takový případ může vést ke ztrátě záruky. Zejména v případě poškození podvozku mohou být takové opravy velmi drahé."
Dobře si tedy rozmyslete, zda si raději dáte trochu kondičního tréninku a podpěry roztočit ručně. Pokud jste ale ochotni podstoupit "riziko s akumulátorovým šroubovákem", měli byste se rozhodně ujistit, že máte nastavený co nejnižší krouticí moment, aby se akumulátorový šroubovák okamžitě zastavil, jakmile se podpěry dotknou země.
ELEKTRICKÉ PODPĚRY
Celý proces je mnohem pohodlnější s podpůrnými systémy s elektromotory. Ty vysouvají podpěry stisknutím tlačítka, takže se už nemusíte plazit po podlaze a napínat svaly na pažích.


Pro osoby s omezenou pohyblivostí nebo problémy se zády, stejně jako pro karavany, které často mění místo bydliště, jsou zvedáky neocenitelnou výhodou. Další výhoda této možnosti: Pokud má váš karavan elektrické zvedáky, můžete parkovat blíže k živým plotem nebo jiným hranicím pozemku, protože už nemusíte nechávat prostor pro otáčení klikou.
HYDRAULICKÉ PODPĚRY
Vrcholný produkt: hydraulický podpěrný systém. Na rozdíl od obytných vozů je tato technologie u karavanů stále relativně nová. Hydraulické podpěry se skládají ze dvou hlavních podpěr na nápravě a čtyř podpěr v rozích, které se ovládají pomocí ovládacího panelu, bezdrátové dotykové obrazovky nebo chytrého telefonu.

Fascinující na tomto modelu, který, pravda, není zrovna levný, je to, že se karavan vyrovnává plně automaticky. Ruční seřizování již obvykle není nutné. Na rozdíl od klikových nebo elektrických zvedáků nezpůsobuje vyrovnávání s tímto novým systémem poškození podlahy ani karoserie. Je tedy jediný, který lze používat s čistým svědomím a oficiálně.
PODEPŘENÍ A VYROVNÁNÍ KARAVANU - CO DĚLAT A CO NEDĚLAT
Jakmile dorazíte na kemping, je třeba karavan zaparkovat, vyrovnat a podepřít. Právě zde dochází k nejčastějším chybám, protože mnoho táborníků si stále myslí, že zvedáky lze použít i k vyrovnání karavanu. To ale není pravda! Když zvedáte karavan pomocí zvedáků – ať už například kvůli seřízení geometrie nebo výměně pneumatiky – působí na zem a podvozek nepředvídané síly.
Důsledek: Podvozek se může zdeformovat a poškodit podlahu a karoserii. Jedinou výjimkou je výše popsaný hydraulický podpůrný systém "levelC", který lze díky své speciální konstrukci použít i k vyrovnávání a zvedání.
POUŽÍVEJTE KLÍNY
Velmi dobrým a praktickým řešením pro vyrovnání karavanu jsou již zmíněné klíny. Ty obvykle umožňují snadno vyrovnat nerovný nebo svažitý terén. Doporučujeme koupit dvě, i když obvykle budete potřebovat jen jednu – budete tak připraveni na (téměř) všechny eventuality.
SPRÁVNÉ POUŽITÍ KLÍNŮ
Na nerovném terénu: Pokud je pozemek nerovný nebo má mírný sklon, bude karavan obvykle mírně nakloněn na jedné straně (tj. podél příčné osy). V tomto případě stačí umístit klín pod kolo "visící" strany a najet na ni karavanem pomocí tažného vozidla nebo manévrovacího pohonu. U lehčích karavanů může fungovat i ruční tlačení nebo tažení, ale to je mnohem pracnější a vyžaduje sílu a určitou zručnost. Jedna osoba by měla stát v přední části oje, aby rychle zatáhla ruční brzdu, jakmile přívěs dosáhne správné polohy.
Na svažitém terénu: Pokud je sklon prudce skloněn, nemusí být možné podélně, tj. zezadu směrem k oji, vyrovnat vozidlo pouze pomocí opěrného kola. V tomto případě budete potřebovat klín pod každé kolo, ale v zásadě je postup stejný, jak je popsáno výše.
NOVÁ ALTERNATIVA KLÍNŮ JSOU VZDUCHOVÉ POLŠTÁŘE
Pokud nemáte stěhovací zařízení (manévrovací pohon) a manévrování s tažným vozidlem nebo tlačení rukou není možné, můžete také vyzkoušet vzduchový polštář. Toto příslušenství se umístí pod kolo, když je prázdné, karavan se na něj natlačí a polštář se poté nafoukne.
S tímto zatím nemáme žádné osobní zkušenosti a ohlasy od kempingové komunity jsou smíšené. Mnozí jsou z této alternativy naprosto nadšení, zatímco jiní uvádějí, že s ní nevycházejí dobře nebo že jejich zvedací polštáře po chvíli ztrácejí vzduch. Při nákupu je jistě vhodné věnovat pozornost nejlepší kvalitě a pečlivě prostudovat recenze ostatních uživatelů.
Jeden model, který je opakovaně doporučován (včetně posluchačů našich podcastů), je vzduchový polštář FlatJack nebo EMUK:



ZATÁHNOUT RUČNÍ BRZDU, NEBO NE?
Zatažená ruční brzda má zabránit náhodnému pohybu karavanu. Na rovném povrchu obvykle vysunuté podpěry zabraňují rozjetí vozidla. Zda ruční brzdu i tak zatáhnete, je na vás. Upozorňujeme však, že zatažená ruční brzda může při pohybu v karavanu způsobovat hluk. Při vysoké vlhkosti a po dlouhé době nečinnosti by brzdy mohly v nejhorším případě zrezivět.
PODPORA KARAVANŮ BĚHEM ZIMNÍHO USKLADNĚNÍ A DELŠÍCH ODSTÁVEK
Ať už se jedná o zimní přestávku nebo (neúmyslné) delší odstávky, zvedání karavanu pomocí podpěr je během delšího skladování také tabu. Dnes to již obecně není nutné – moderní podvozky jsou navrženy tak, aby doslova vydržely delší odstávky. Odpružení a zejména pneumatiky však mohou utrpět poškození. Proto je jistě dobrý nápad odlehčit nápravy karavanu pomocí malých "zvedáků". Nejlepší místo k tomu je v blízkosti nápravy – podvozek je zde vyroben obzvláště robustně.
Pozor: Nezvedejte karavan z nápravy, mohlo by dojít k poškození podvozku. Stačí odlehčit kola tak, aby se stále lehce dotýkala země. Pro větší stabilitu lze zvedáky vysunout. Abyste předešli možnému poškození pneumatik, doporučujeme karavan občas přemístit – zejména pokud nápravy neodlehčujete malými zvedáky.
VÝMĚNA KOLA: zvedák auta nebo podpěry karavanu?
I když se budeme opakovat: Zvedáky se nazývají zvedáky, protože podpírají karavan! A to v podstatě odpovídá na tuto otázku. Takže pokud nemáte výše zmíněný systém "levelC", nesmíte zvedáky používat ke zvedání karavanu z nehybné polohy, a to ani při výměně pneumatik nebo kol. To by vyvíjelo nepředstavitelné síly na podvozek karavanu a mohlo by to vážně poškodit podvozek a karoserii.
Proto byste si určitě měli pořídit zvedák na auto. Ideálně takový, který je speciálně navržen pro podvozek vašeho karavanu. Na to se můžete například přímo zeptat výrobce podvozku. Nezáleží na tom, zda se jedná o mechanickou nebo hydraulickou verzi – hlavní je, aby zvedák unesl hmotnost vašeho karavanu a aby se dal snadno připevnit k určeným montážním bodům na podvozku. U hydraulického systému "levelC" je to jinak: Zde lví podíl hmotnosti nesou dvě hlavní podpěry na nápravě, nikoli čtyři rohové podpěry. Proto můžete tyto podpěry bezpečně použít k výměně pneumatik – v tomto případě nehrozí, že se podvozek zdeformuje nebo že se zvedáky zatlačí do karoserie. Určitě byste však měli karavanu poskytnout dodatečné mechanické zabezpečení.
ZÁVĚR
Podepření, vyrovnání a zvedání karavanu – to jsou úkoly, u kterých může jediná chyba vést k nevzhledným následkům. Pro bezpečné podepření karavanu, jeho správné vyrovnání a efektivní parkování po delší dobu existuje na trhu řada produktů, které umožňují pohodlnou manipulaci s jakýmkoli karavanem.