
I když začátečníci v kempování často váhají, cestování s karavanem není žádná věda a dá se snadno zvládnout – pokud si vezmete k srdci několik bezpečnostních opatření . Klíčovým bodem je správné naložení karavanu . Neopatrnost zde riskuje vyklouznutí z cesty a v nejhorším případě i vážné nehody.
Pokud je karavan nesprávně naložen nebo dokonce přetížen, může představovat značné bezpečnostní riziko. Předjíždění nákladních vozidel také způsobilo "nevyváženost" karavanů. Může dojít k nekontrolovatelnému kymácení a houpání. Proto je kromě opatrné jízdy třeba věnovat zvláštní pozornost správnému naložení.
Vytvořili jsme přehled bodů, kterým byste měli věnovat pozornost pro vaši vlastní bezpečnost – aby vaše dovolená na kempu mohla začít v klidu.
ZKONTROLUJTE HMOTNOSTNÍ LIMITY
Jako první krok je třeba zkontrolovat následující hmotnostní limity tažného vozidla i karavanu:
Přípustná celková hmotnost, hmotnost v nenaloženém stavu a výsledný rozdíl (užitečné zatížení)
- Zatížení náprav
- Zatížení podpěry a zatížení tažné tyče
- Nosnost pneumatik
Tyto hodnoty naleznete v dokladech k vozidlu nebo na typovém štítku (opěrné zatížení), na tažném zařízení (nosné zatížení) a na bočnici pneumatiky (nosnost).
Tip: Pohotovostní hmotnost uvedená v technickém průkazu vozidla často nezahrnuje všechny volitelné doplňky, zejména pokud bylo něco dodatečně namontováno. Existuje také určitý toleranční rozsah. Proto je vždy bezpečnější si vozidlo sami zvážit a tuto hodnotu přesně určit. To je často možné ve štěrkovnách, recyklačních centrech a na skládkách, nebo dokonce u zkušebních společností, jako je TÜV nebo DEKRA.
ZATÍŽENÍ NÁPRAV TAŽNÉHO VOZIDLA
Zatížení nápravy udává, kolik hmotnosti je na nápravě (nápravách) vašeho karavanu přenášeno na vozovku prostřednictvím těchto náprav nebo kol. Tuto informaci naleznete v bodě 8 v technickém průkazu vozidla .
Zatížení nápravy = (hmotnost karavanu pohotovostního stavu + náklad – zatížení oje) / počet náprav
Stejně jako u karavanu je důležité zajistit, aby zatížení náprav tažného vozidla bylo rovnoměrně rozloženo a nebylo překročeno.
Informace o zatížení náprav naleznete v bodě 8 v technickém průkazu vozidla.
Zatížení nápravy = (vlastní hmotnost vozidla + zatížení) / počet náprav
NOSNOST PNEUMATIK PRO KARAVANY
Na boku pneumatiky najdete kód , který na první pohled vypadá docela "krypticky", v našem případě je to například 195 / 70 R 15 C 104/102 S.
Čísla 104/102 označují nosnost – u karavanu je rozhodující první hodnota (v našem příkladu 104).
V této tabulce si můžete prohlédnout nosnost vašich pneumatik.
HMOTNOST KARAVANU BEZ NÁKLADŮ
Pohotovostní hmotnost (nazývaná také "prázdná hmotnost") je hmotnost karavanu v provozním stavu, včetně dodatečného vybavení instalovaného výrobcem, naplněné plynové lahve a naplněné nádrže na pitnou vodu a splachovací vodu pro toaletu .
Tuto informaci byste měli najít v bodě G ve vašem technickém průkazu vozidla , ale bohužel toto pole není vždy vyplněno.
MAXIMÁLNÍ PŘÍPUSTNÁ HMOTNOST KARAVANU
Celková povolená hmotnost ( GVW, známá také jako "přípustná hmotnost" ) je maximální hmotnost pojízdného karavanu, včetně všech předmětů, které si sami naložíte (oblečení, nářadí, nádobí atd.) nebo které následně připevníte na karavan (nosič kol, markýza atd.). Celkovou povolenou hmotnost naleznete v části F.1 vašeho technického průkazu vozidla .
UŽITEČNÉ ZATÍŽENÍ
Jak název napovídá, "užitečné zatížení" označuje vše, co je naloženo, tj. přepravováno v karavanu během cesty . Jeho množství v konkrétním případě závisí na rozdílu mezi povolenou celkovou hmotností a hmotností karavanu bez nákladu.
Užitečné zatížení = celková hmotnost karavanu – hmotnost karavanu pohotovostního stavu
PŘÍPUSTNÁ CELKOVÁ HMOTNOST KARAVANU
Celková povolená hmotnost vašeho karavanu je součtem celkové povolené hmotnosti karavanu a hmotnosti tažného vozidla .
Takže pokud vaše tažné vozidlo váží 2,1 tuny a váš karavan 1,2 tuny, skutečná celková hmotnost soupravy je 3,3 tuny, a je tedy pod "magickou hranicí" 3,5 tuny .
Protože celková hmotnost také ovlivňuje otázku, který řidičský průkaz je vhodný . S novým řidičským průkazem skupiny B smíte řídit pouze přívěsy s maximální celkovou hmotností 3,5 tuny! Pro cokoli nad tuto hmotnost potřebujete buď B96 (do 4,2 tuny), nebo BE (do 7,0 tun).
NAKLÁDÁNÍ
Nejen přetížení , ale i nesprávné nakládání nebo nerovnoměrné rozložení hmotnosti může doslova ohrozit stabilitu vašeho karavanu. Příliš vysoké těžiště zvyšuje pravděpodobnost převrácení přívěsu . Navíc masivní díly padající z horních úložných prostorů nebo létající uvnitř vozidla mohou způsobit nákladné škody.
Nyní je čas na nakládání: Těžké předměty by měly být umístěny dole a rozloženy kolem náprav, středně těžké předměty jdou do úložných přihrádek blízko podlahy a lehké vybavení, jako jsou textilie, jde do horních skříněk.
Je důležité pravidelně kontrolovat dodržování výše uvedených hmotnostních limitů. Postupem času si pro ně vytvoříte cit a svůj vlastní režim. V prvních několika případech se hodí malé přenosné váhy dostupné v kempingových obchodech.
Pozor: Nesmí být překročena ani povolená celková hmotnost obou jednotlivých vozidel, ani hmotnost přívěsu, jinak jsou ohrožena nejen bezpečnostní rizika, ale nemusí být dostatečná ani třída řidičského průkazu.

TĚŽKÝ NÁKLAD
Těžké předměty , jako jsou zásoby vody, konzervy, kempingový nábytek nebo bedny s nářadím, by měly být uloženy co nejníže a rovnoměrně rozloženy kolem nápravy nebo mezi nápravou a ojí . Dbejte prosím na zatížení nápravy a podpěry!
STŘEDNĚ TĚŽKÉ ZATÍŽENÍ
Středně těžké předměty , jako jsou Tetra Paky, boty nebo kuchyňské náčiní , můžete zabalit do úložných prostor blízko podlahy – je nejlepší zajistit, aby byly rozloženy co nejrovnoměrněji.
LEHKÉ ZATÍŽENÍ
Do horních skříněk nebo vyššího úložného prostoru patří pouze lehké předměty , jako je oblečení, plastové nebo bambusové nádobí, "běžně" balené potraviny, jako je chléb, ovesné vločky, těstoviny nebo ovoce, a velmi lehké technické vybavení.
ZAJISTĚTE NÁKLAD
Veškerý náklad, zejména těžké předměty, musí být samozřejmě vždy zajištěn v karavanu a tažném vozidle, aby se v případě náhlého brzdění nebo nehody nestal smrtícím projektilem – myslete například také na stůl v posezení, který se už některým ostatním táborníkům pokazil!
Kromě toho by měly být otevřené úložné prostory v karavanu před jízdou vyprázdněny. I když nehrozí bezprostřední nebezpečí pro život a zdraví, odlétající předměty mohou způsobit značné škody, přinejmenším v interiéru.
Otevřené úložné prostory v karavanu je nutné před jízdou vyprázdnit . A karavan by neměl vážit více než tři čtvrtiny hmotnosti naloženého auta .
PROČ JE SPRÁVNÉ NAKLÁDÁNÍ TAK DŮLEŽITÉ
Pokud je karavan nesprávně naložen nebo přetížen , může to vést k významným bezpečnostním rizikům :
Zaprvé se karavan může začít kymácet nebo "houpat" a způsobit ztrátu kontroly nad přívěsem a potenciálně vážnou nehodu nebo převrácení karavanu . Kromě správného naložení a opatrné jízdy může těmto situacím pomoci předejít také stabilizační spojka (např. od AL-KO nebo Winterhoff ) a/nebo elektronický bezpečnostní systém .
Pokud by skutečně došlo k nouzové situaci, jediné, co pomůže, je okamžité snížení rychlosti (!) – ale prosím, nebrzděte prudce! – abyste vozidlo znovu získali pod kontrolu.
Jak to může dopadnout, si můžete prohlédnout v tomto videu s modelem ADAC s kymácejícím se povrchem:
Není třeba podceňovat ani to , že vás "vcucnou" předjíždějící kamiony . Čím těžší je karavan a čím nestabilnější je jeho náklad, tím vyšší je riziko, že váš karavan "vyklouzne z kurzu" silným závanem od projíždějících velkých vozidel.
UŠETŘETE VÁHU MÍSTO PŘETÍŽENÍ
Pokud stále máte problémy s hmotností nebo zatížením oje, možná budete muset optimalizovat zatížení v několika oblastech. Zde je několik tipů, jak můžete cestovat lehčeji:
- Plynové lahve: Vezměte si pouze jednu plynovou lahev a/nebo vyměňte ocelové lahve za hliníkové. Například prázdná hliníková lahev o hmotnosti 11 kg váží méně než polovinu čisté hmotnosti ocelové lahve stejné velikosti.
- Voda: Vypusťte splachovací vodu a čerstvou vodu z toalety a v nádržce mějte pouze malou nouzovou dávku čerstvé vody. Tímto způsobem můžete snadno ušetřit 20 až 30 kg hmotnosti.
- Toaleta: V závislosti na tom, kdy byla kazeta naposledy vyprázdněna, existuje také možnost ušetřit několik kilogramů její likvidací!
- Knihy, noviny a časopisy: Používejte elektronické čtečky místo papírových.
- Hrnce na vaření: Používejte nerezovou ocel místo litiny atd.
- Nádobí: Nahraďte keramiku bambusem.
- Zásoby: Vezměte si co nejméně konzerv a skleněných nádob.
- Kempingový nábytek: Sbalte si jen tolik židlí, kolik je lidí na palubě. Návštěvníci kempu si obvykle přinášejí vlastní posezení! 🙂
- Nářadí: Použijte lehkou a odolnou plastovou krabici a značně omezte výběr nářadí
- Jízdní kola: Místo nosiče na oje pro karavan si pořiďte střešní nebo zadní nosič pro tažné vozidlo (alternativa: praktická skládací kola do zavazadlového prostoru).
- Textil: Omezte oblečení, ručníky atd. na to nejnutnější – můžete prát téměř kdekoli na cestách!
- Rezervní kolo: Pokud je to možné, uložte rezervní kolo do tažného vozidla nebo jej připevněte pod karavan pomocí držáku rezervního kola, aby nevyvíjelo dodatečný tlak na závěsné závěsy v palivové nádrži.
- Doplňková výbava: Zvažte nutnost jakékoli odchylky od standardní výbavy. Pečlivě vypočítejte hmotnost a zbývající užitečné zatížení a poté rozhodněte, zda se to skutečně vyplatí. Například klimatizace váží v průměru 25 až 40 kg, markýza nejméně 20 kg, palubní baterie 20 až 30 kg (některé dokonce až 60 kg) a televizor s držákem a satelitní anténou váží 15 až 35 kg v závislosti na modelu.
JAK MOC SE DÁ KARAVAN PŘETÍŽIT
Stručná odpověď zní: Nejlepší je to nedělat! Zatímco v Německu je u vozidel do 7,5 tuny stále tolerováno přetížení až do 5 % a pokuty nad tuto hranici jsou celkem snesitelné, a to až do výše 235 eur plus jeden trestný bod na vašem flensburgském řidičském průkazu, některé sousední země ukládají výrazně vyšší pokuty: V Itálii mohou pokuty dosáhnout až 1 700 eur, ve Španělsku až 4 600 eur a v Rakousku a Lucembursku dokonce až 5 000 eur.
Pro vozidla nad 7,5 t nebo s registrací nákladního vozidla uplatňuje Německo poněkud přísnější přístup: Zde se za vozidla s přetížením nad 5 % vyplácí stanoviště ve Flensburgu a pokuty mohou dosáhnout až 425 eur.
Výběr pokut v Evropě najdete na webových stránkách ADAC .
Ještě přísnější než pokuta je však pravidlo, které zakazuje další jízdu, pokud je vozidlo přetížené. To znamená, že táborníci jsou povinni na místě vypustit vodu a vyložit vybavení, dokud hmotnost nebude správná .
Takže pokud jde o váš cestovní rozpočet, měli byste si zabalit šetrně, protože jak nedávno řekl náš školitel v našem kurzu bezpečnosti řidičů: "Otázkou není, zda budete kontrolováni, ale kdy!"
JAK MOHU ZVÁŽIT KARAVAN?
Jakmile je vše bezpečně uloženo a zajištěno, začíná pro mnoho kemperů další "nervy drásající" okamžik: Je karavan nebo tažné vozidlo přetížené? A co zatížení oje? A nepřekračuji možná povolenou celkovou hmotnost svého přívěsu?
Zejména začátečníci s malými zkušenostmi by se neměli napoprvé spoléhat na vlastní odhady , ale raději na spolehlivé informace. Existuje několik možností a nástrojů pro kontrolu příslušných hmotnostních limitů .
Zatížení oje i zatížení náprav nebo celkovou hmotnost karavanu a tažného vozidla můžete zkontrolovat pomocí příslušenství od dodavatele kempingového vybavení .
Pro závaží na ojí jsou k dispozici speciální podpůrná kolečka , která již mají zabudovanou mechanickou váhu . Mnoho kemperů také přísahá na standardní koupelnové váhy. U této techniky se dřevěná tyč upne ve správné výšce pod tažným hrdlem přívěsu a umístí se na váhu. Sami jsme to ale zatím nezkoušeli, takže nemůžeme říci, zda to funguje spolehlivě.
Pro kontrolu zatížení náprav si můžete v obchodě s kempingovým vybavením koupit speciální malou přenosnou váhu , kterou umístíte pod pneumatiky.