NEBOJTE SE ZBYTEČNĚ OBYTNÝCH VOZŮ NAD 3.5T

ZA VĚTŠÍ DOLOŽNOST TO OPRAVDU STOJÍ

Aktualizace: únor 2024 Maďarsko – mýto místo známky D2

Řešením problémů s doložností může být pořízení obytného vozidla s hmotností nad 3.5t. Doložnost takových vozů bývá často přes 1000 kg a prakticky se pak nemusíte bát pokut za nadváhu. Taková vozidla tvoří zhruba 6- 7% všech nově registrovaných obytných aut, jinými slovy, každé patnácté nové auto je takzvaný těžkotonážník. To není moc, navíc tato auto si pořizují například chovatelé závodních koní, kterým usnadňuje přesun mezi dostihy i pobyt na místě, tedy nikoliv typičtí karavanisté.

Vybíráte-li si obytné auto, nejspíš si hned na začátku položíte otázku:
"Do 3,5 tuny, nebo nad? Co vás čeká až se rozhodnete?"

ROZHODNUTÍ DO 3.5 TUNY

Máte v podstatě dvě cesty.
1. Jezdit přetížený
Ano, technicky je vozidlo nejspíš dimenzováno na hmotnost cca 4 t a budete porušovat pouze legislativu, nikoliv bezpečnost. Budete připraven na nepříjemnosti s tím související. Od pokut až po nucený odtah.

2. Vejdete se fakticky do 3,5 t
Asi mi namítnete, že je to nejde. Ale nemožné to není. Musíte se vzdát například nástavbové klimatizace, nemůžete sebou vzít skútr, také velmi oblíbené topení Alde musíte oželet. Silnější motor a automatická převodovka znamená větší hmotnost. Dále musíte přemýšlet i nad poměrnými maličkostmi které s sebou chcete vzít. Od jídla po nejrůznější hračky. Zkrátka počítat každé kilo.

ROZHODNUTÍ NAD 3.5 TUNY

Ano, počítání kil už nehrozí.
Jaké další výhody Vás čekají?
- Kvalitnější, bytelnější interiér, který nevrže
- Lepší tepelná izolace
- Více prostoru a pohodlí
- Kvalitnější podvozek
- Silnější motor
- Můžete mít automatickou převodovku
- Automatické nivelační nohy
- Topení Alde
- Klimatizaci
- Dovolenou si můžete užít, vezmete s sebou člun, skÚtr, motorku a další věci, které vám zpříjemní dovolenou.

Čekají Vás také nějaké nevýhody?
Ano, ale nejprve pár mýtů o větších autech

Omyl č. 1 - Vyšší spotřeba PHM - neplatí přímá úměra, záleží na řidiči. Sinější motor má většinou spotřebu překvapivě nižší, než přetížený nízkoobsahový kolega.
2. Tachograf - úplný nesmysl, ten se netýká soukromých aut, ani povinné přestávky, nic takového
3. Zákazové značky- nejste náklaďák, takže značka B4 se vás netýká. Kontroverzní je značka s mezením 3,5t, žádný most není dimenzován na takhle malou hmotnost. Pokud tam jezdí autobusy, projedete tam taky. Pokud tam autobusy nejezdí, nejel bych tam nejspíš ani s autem do 3,5 tuny.
4. Dražší pojistka - není to pravda, záleží na pojišťovně. Může být dokonce levnější.
5. Problém s řidičákem. Nemáte-li C musíte si ho dodělat. Ale nehrozí, když neuděláte zkoušky, že vám vezmou i ten stávající. Prostě jen zopakujete zkoušku.
6. Mýtné. Překvapivě ani Mýto nemusí být překážkou, záleží v kterém státě.

Povinnost pořídit krabičku a platit mýto je jen v ČR, Rakousku, Slovinsku a Polsku. V ostatních zemích platíte dálnici podle počtu náprav (Itálie), výšky (Francie), nebo je zcela zdarma (Německo, Benelux). Ale i tam, kde je krabička potřeba, to nemusí být nevýhoda. Projetí části dálnice může být levnější, než kupovat známku. Drahé je Rakousko, tam ale nepojedete ani s přetíženou obytkou do 3,5tuny, kvůli hrozící pokutě.

ŘIDIČSKÝ PRŮKAZ

Strašákem bývá nutnost pořídit si řidičský průkaz skupiny minimálně C1 – zde počítejte s cenou kurzu kolem 16-20.000 Kč. Získáte tak možnost řídit motorová vozidla, s výjimkou traktorů, o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3,5 tuny a nepřevyšující 7,5 tuny, s maximálně osmi místy k sezení mimo místa řidiče. K vozidlu může být připojeno přípojné vozidlo o nejvyšší povolené hmotnosti do 750 kg. Lze jej udělit jen držiteli oprávnění skupiny B. Podle české úpravy byste také měli absolvovat pravidelné lékařské prohlídky v intervalu rok až dva (dle věku), v praxi ale tato povinnost nebývá vymáhána.

DOPRAVNÍ PŘEDPISY

Odrazují také jiné dopravní předpisy, zejména nižší rychlosti a poplatky za mýto. Nicméně v reálu se není čeho bát – je pravda, že dovolené rychlostní limity pro vozidla 3.5-7,5t jsou nižší než pro osobní auta, ale v reálu i obytná auto do 3,5t jezdí často výrazně pomaleji než například u nás dovolených 130 km/h. A to zejména kvůli spotřebě a z části i kvůli vnitřnímu hluku. Typická rychlost se pak pohybuje kolem 90-110 km/h dle řidiče a to už není o tolik více jak zákonný limit pro těžší obytná auta (u nás 80 km/h, v reálu se jezdí 90 km/h).

Další dopravní omezení jsou bezvýznamná, pozor je nutno dávat jen v sousedním Německu, kde se pro těžší obytné vozy uplatňují pravidla pro nákladní auta, viz níže přiložená tabulka.

Ve Francii jsou pak povinné speciální nálepky varující před mrtvým úhlem.

MÝTO A POPLATKY

Co se týče poplatků za mýto, v mnoha zemích se platí podle jiných kritérii než hmotnosti a náklady jsou stejné jako pro obytná auta do 3.5t. Na Slovensku stačí jen dálniční známka, ovšem pozor, v případě Maďarska je od ledna 2024 nutné platit mýto (pro obytné auto nad 3.5t). U nás, v sousedním Polsku i Rakousku, se také platí mýtné. Nepříjemná je pouze nutnost obstarat si mýtnou krabičku, náklady na mýto jsou pak u nás nižší než za dálniční známku. Ani polská výše mýtného není problém, na vybraných silnicích a dálnicích počítejte s částkou kolem jedné koruny za kilometr.

Skutečným cenovým strašákem je pak Rakousko a jeho zpoplatněné dálnice. Přejezd Rakouska z České republiky přijde na cca 80 – 100 eur (jedna cesta!, tedy nikoliv zpáteční). Paradoxně, zejména Rakousko a jeho občasné vážení obytných vozů spolu s výši případných pokut za přetížení bývají pro některé karavanisty jedním z důvodů pro pořízení těžšího obytného vozidla. Rakousko navíc odolává zavedení jiné sazby mýtného pro obytná auta či těžší nákladní dodávky.

Podobným cenovým strašákem je ale nově od ledna 2024 i Maďarsko, zde jsou kromě dálnic zpoplatněny i hlavní tahy a sazby nejsou zrovna nízké, cca 6 Kč za kilometr dálnice a cca 4,30 Kč za hlavní silnice. A to pro dvojnápravové vozidlo. Pro tří nápravy jsou sazby o cca polovinu vyšší.

PŘEHLED

Stručný přehled základních omezení a pravidel pro obytná auta s hmotností v rozmezí 3.5t – 7.5t pokládá tato tabulka. Zeleně jsou označeny sousední země, červeně pak výrazná odchylka v případě poplatku za použití dálnic či vybraných silnice.

ZÁVĚR

Vozidlo nad 3.5t může být zajímavou alternativou k běžnému obytnému autu do 3.5t. Nicméně vyžadují věnovat více pozornost silničním pravidlům v každé zemi, je nutné si obstarat řidičský průkaz minimálně skupiny C1 a i provozní náklady jako mýto i pojistky budou vyšší, i když ne podstatně. Ale je možné, že vám všechny tyto nepříjemnosti za větší doložnost stojí. Je nutné se také smířit s tím, že v případě prodeje se bude vozidlo asi prodávat obtížněji, neboť okruh zájemců je omezen.

Je možné, že v budoucnu dojde k zvýšení hmotnostního limitu pro řidičský průkaz skupiny B na 4250 či 4500 kg (podrobnosti zde) – nicméně dopravních předpisů by se tato změna asi ihned nedotkla a tak by uvedená omezení (rychlosti, předjíždění) zůstala v platnosti i po této změně.

Tento článek vycházel podle článku Martina Štrimpfla: Nebojte se zbytečně obytných automobilů nad 3,5t • Asociace kempování a karavaningu • Promobil: Keine Ausnahme für Wohnmobile • Womoblog: Schwere Wohnmobile dürfen überholen • ADAC: Wohnmobile von 3,5 t bis 7,5 t in Europa a Wohnmobile in Europa

jQuery Tlačítko na začiatok by William from Wpromotions.eu